Forfatterstafetten: Anne-Cathrine Riebnitzsky

06.07.22
Anne-Cathrine Riebnitzsky: "Vi kan lære noget af islams guldalder"

"Jeg synes, det er en meget interessant tid, det her med islams guldalder, og hvor nysgerrige og udadvendte de var, og hvor optaget de var af videnskab.... Det er noget, vi har godt af at vide i dag." siger Anne-Catrhine Riebnitzsky, der med sin første historiske roman, "Vindens port", giver os et sjældent indblik i en underbelyst side af den muslimske kulturarv.

I romanen følger vi en muslimsk borgherre og hans folk i den andalusiske fæstning Al-Qalat i 1300-tallet. Mens Riebnitzsky lavede research til romanen, blev det klart for hende, at det var vigtigt at få nuanceret fortællingen om islam bl.a. ved at fortælle om en tid, hvor den muslimske verden var førende inden for lægevidenskab, matematik, astronomi og filosofi. Spørgsmålet er, om det hele går tabt, hvis borgen bliver indtaget af de kristne invasionsstyrker?

Anne-Cathrine Riebnitzsky er forårets 11.  gæst i Forfatterstafetten.

Mere om forfatteren

Klik her og læs Forfatterwebs dybdegående artikel om Anne-Cathrine Riebnitzsky og hendes forfatterskab.

Om Forfatterweb

Forfatterweb er et forfatterleksikon over danske og udenlandske forfattere, både nulevende og afdøde. Udvalget er bredt, og der medtages både klassiske forfatterskaber og debuterende forfattere inden for alle genrer.

Du har adgang til Forfatterweb som bruger af biblioteket med dit bibliotekslogin; cpr.nr. og 4-cifrede kode.

Udvalgte titler af Anne-Cathrine Riebnitzsky: