Hvorfor er der mon bordtennis på biblioteket?

I denne uges klumme fra Holstebro Bibliotek fortæller biblioteksassistent Mette Müller, at man også kan få sig et spil bordtennis, når man er på biblioteket for at låne bøger.

Nogen gange er verden bare af lave -der findes ingen posthuse mere, man kan købe brød på tankstationerne, og servicestationer hedder de i hvert fald ikke mere. Kan I huske, at der i gamle dage var en mand, der lige spurgte, om man ville have vasket ruderne, når man alligevel fik tanket? Og nu er der et bordtennisbord på Holstebro Bibliotek -eller det står i hvert fald fremme, når ikke lige taget er ved at blive skiftet. Men hvorfor skal det være der? Biblioteket er jo ellers et sted, hvor der skal være stille og roligt, og absolut ikke være sport og bevægelse - eller hvad? Bordtennisbordet skal være der af flere grunde. Biblioteket og Sport og Fritid er nu under samme chef, og vi prøver på flere måder at flette tingene sammen og opnå synergieffekt. Et helt synligt bevis på det, er det store, blå bordtennisbord, der som regel står i biblioteksrummet på Holstebro Bibliotek. Man kan gribe en bold og et bat og en at spille med, og så kan man tage et slag bordtennis.

Man får rørt kroppen, pulsen op og gjort noget sammen med en anden.

Måske var det endda en, man ikke kendte før.

Godt redskab

Og bagefter kan man hvile sig i en af sofaerne, mens man læser avisen, et blad eller en bog. Kloge hoveder påstår i øvrigt, at man lærer bedst, hvis man også bevæger sig. Det er også derfor, man i folkeskolen har indført lege, hvor man samtidig lærer noget - for eksempel tabeltrapper, hinkespil, hvor man staver og så videre og så videre. Der er påstande om, at bordtennis er et godt redskab til forebyggelse af demens, ja ligefrem behandling af demens, depression og hjerneskader. Det skulle skyldes at man både bruger sin koordinationsevne, sine reflekser, balance og taktik samtidig med, at man skal bevare roen. Nogle forskere stiller sig tvivlende over for dette, og mener, at man lige så godt kan dyrke dans eller en hvilken som helst anden sport, men det er helt sikkert, at det at bevæge sig styrker hjernen, udskiller dopamin og træner kroppen - alt sammen vigtige elementer i forbindelse med at holde sig frisk.

Oceaner af bøger

Vil du læse mere om hvad der faktisk holder menneskekroppen og sindet friskt, så er der oceaner af litteratur at kaste sig ud i.

For eksempel kan du gå på opdagelsesrejse med " Rejsen til sundhed" af Anja Ballegaard og Zenia Santini, eller hvad med bogen " Hjernen er stjernen" af Kaja Nordegen, der på underholdende vis forklarer hjernens mystik og betydning for resten af kroppen.

Professor Bente Klarlund Pedersens har leveret bogen " Sandheden om sundhed", hvor det hele står sort på hvidt - eller gør det? Måske er du bare forvirret over de mange budskaber og trænger mere til at finde hoved og hale i, hvad der er sandt og falskt? I så fald er et godt læsebud bogen " 100 myter om sundhed og sygdom" af Kim Bartholdy og Andreas Hoff. Bøger som disse står på hylden under 61.3. Det er i øvrigt godt for hjernen at lære nye ting, tale fremmedsprog, løse opgaver, mødes med andre, lytte til andet musik end lige det man plejer - i det hele taget blive udfordret. Det vil vi gerne bidrage til på biblioteket, hvor vi stiller et væld af materialer, oplevelser, arrangementer - og altså også af og til et bordtennisbord til rådighed for byens borgere.

Af  biblioteksassistent Mette Müller
Tidligere bragt i Dagbladet Holstebro den 17. januar 2018.

17.01.18