Kryb i ly

Kan du mærke det? Det kommer krybende. Koldt, klamt, fugtigt. Efteråret.

Efter min mening er det årets særeste sæsonskifte.
Blæsten, regnen og de kølige temperaturer er så pludselige, og der er kontant afregning, når jeg glemmer regnjakken. Jeg bliver gennemblødt og må våd og nysende klare mig igennem resten af dagen.
For blot at blive gennemblødt på ny, når jeg skal hjem igen.
Godt vi har badekar og ubegrænsede mængder varmt vand. Måske får jeg tid til et karbad om et par år. Når børnene er store nok til at klare sig selv en halv times tid.

Heldigvis indbyder efterårets regn og rusk til eftermiddage og aftener på sofaen. Jeg trækker benene op under mig, og luner mig under tæppet. Og læser! Alt det jeg kan komme af sted med.
Min læseliste er lang. Øverst står ”Vi kunne alt” af Merete Pryds Helle. Efterfølgeren til ”Folkets Skønhed” er blevet rost til skyerne, og jeg har glædet mig længe til at opleve den.
Trænger jeg til lidt mere humor, åbner jeg i stedet ”Bryster skal hoppe når man hikker” af Hella Joof og Karen Thisted. Jeg er vild med Hellas simple og positive tilgang til både tunge og lette emner og vender gang på gang tilbage til det, hun har skrevet.
Og skal det være let, griber jeg en gammel favorit f.eks. Erlend Loes ”Doppler”. Et herligt gensyn med en pudsig karakter, som kan lære os alle noget om livet og nuet.

Er din læseliste kortere end køen til bibliotekets selvscanningsautomat, så fortvivl ej.
Hen over efteråret præsenterer to af vores bibliotekarer deres personlige favoritter i bogcaféer rundt i kommunen under titlen Regn, rusk og romaner.
Og ellers står vi altid klar på biblioteket til at foreslå gode læseoplevelser.

Og bliver du overrasket af efteråret, er du velkommen til at blive i tørvejr på biblioteket.
Vi har lænestole og kaffe og både ly og læ for regn og rusk.

Af kommunikationsmedarbejder Sara Bøge Josefsen
Tidligere bragt i Holstebro Onsdag den 9. oktober 2019.