Knud Sørensen
fotograf: Poul Erik Bilstrup 2005

Knud Sørensen 1928-2022

28.09.22
Forfatteren Knud Sørensen døde mandag efter længere tids sygdom. Han blev 94 år gammel.

Knud Sørensen var født i Hjørring i 1928, og uddannet som landinspektør på Landbohøjskolen. Allerede her fik han interesse for at skrive lyrik, og han fik sit første digt trykt i Hvedekorn i 1952. I 1958 udkom samlingen Eksplosion som privattryk.

Samme år købte han en landinspektørforretning i Nykøbing, og det var gennem sit arbejde som landmåler i 60’erne og 70’erne, at han fik et godt kendskab til Nordjylland og fandt sin inspiration til nu også at skrive både prosa, essays, biografier og hørespil om livsvilkårene på landet. Fra 1984 blev han forfatter og foredragsholder på fuld tid.

Knud Sørensen skildrer de omlægninger i landbruget, som han var vidne til. En århundrede gammel livsform gik i opløsning, da gårde blev sammenlagt til storbrug, og mange mindre brug blev nedlagt. Småbønder og husmænd forsvandt fra de små samfund, og for de tilbageværende skabte det vanskelige forhold.
Disse menneskeskæbner har Knud Sørensen beskrevet med nænsomhed og psykologisk indsigt; med beretninger, der er stilfærdige, og hvor begivenhederne taler for sig selv. Knud Sørensen havde en evne til at lytte sig til tonefald, og fange det underforståede, uudtalte, og vise det stille og lakonisk frem.

På samme måde var han fra begyndelsen lavmælt i sin lyrik, men ikke uden en rolig, uanmassende humor. I sit sene lyriske værk blev han på én gang mere personlig og mere almen, idet han fokuserede på det, som han fandt væsentligt: naturen, kroppen, sansningerne og selve tilværelsens gåde, men i en stadig bestræbelse på at gøre det så konkret som muligt.

Trods hans efterhånden fremskredne alder kom der stadig nye digtsamlinger fra hans hånd. Den seneste, "Glemmebogen", udkom i 2021.
Det er en digtsamling fuld af taknemmelighed og håb. Som i eksemplet her, der, udover at passe perfekt til årstiden lige nu, står som et smukt sortie for forfatteren Knud Sørensen:

”Bag mig ligger
en allé af minder
nogle er bleget af solen
nogle er stormramte
men nogle har stadig
trods efteråret
et strejf af grønt
sådan
forlænger de håbet.”

Knud Sørensen modtog livet igennem mange priser for sit forfatterskab, bl.a. Landbruget Kulturfonds Kulturpris i 1982, Otto Gelsted-prisen i 1988, Weekendavisens litteraturpris i 1998 og ikke mindst Danmarks fornemste litteraturpris, Det Danske Akademis Store Pris, i 2014. Han var ved sin død nomineret til Bukdahls Bet - Den Smalle Litteraturpris, som uddeles torsdag i denne uge.