Foto: Les Kaner

Mød Iben Mondrup

24.10.22
Onsdag den 26. oktober kl. 19.00 kan du opleve den populære forfatter i samtale med bibliotekets kulturformidler. Lær Iben Mondrup lidt bedre at kende lige her.

Hvem er Iben Mondrup, og hvor er du vokset op?
Jeg er vokset op i Grønland i halvfjerdserne og firserne, dengang en masse danskere var deroppe for at være med til at modernisere landet. Mine forældre var skolelærere. Planen var, at vi kun skulle være der 5 år, men da min far døde i 2019, var der gået 47. Jeg selv flyttede til Danmark uden min familie, da jeg var 18, men jeg har bevaret kontakten til Grønland og har skrevet om det i flere bøger.

Hvordan blev du forfatter?
I mange år troede jeg, at jeg skulle være billedkunstner. Jeg er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, men fandt aldrig rigtigt mit materiale, mens jeg gik der. Så begyndte jeg at skrive og opdagede, at det, jeg havde manglet, var ordene. Siden har jeg ikke bestilt andet. Jeg debuterede ret sent, da jeg var næsten 40, men har så skrevet 8 romaner på 12 år.

Hvem og hvad inspirerer dig i dit forfatterskab?
Grønland og forholdet mellem grønlændere og danskere har altid været noget, der har optaget mig. Rigtig mange danskere ved ikke særlig meget om vores fælles historie. Det har jeg gerne villet lave om på, og det er også, hvad jeg oplever, når folk læser mine bøger, og jeg er ude at holde foredrag. Folk er nysgerrige og vil gerne vide mere, og vi får nogle spændende samtaler på den baggrund.

Hvilke forfattere vil du anbefale, hvis man skulle læse tre gode bøger ifølge dig?
Så vil jeg anbefale Svetlana Aleksijevitsjs bog ’Zinkdrengene’, som handler om Ruslands krig i Afghanistan. Man bliver klog på den bog, på hvad der driver russerne til f.eks. at angribe Ukraine. Rystende fortællinger fra krigens meningsløse gru.

Og Anne Kirstine Hermans bog ’Imperiets børn’, som handler om dengang Danmark på snedig vis fik overbevist FN om, at Grønland ikke var en koloni, så man kunne optage landet i Danmark. Jeg har fået mange nye informationer gennem den bog, om hvordan man officielt kan manipulere med mennesker, så man får sin vilje.

Og Kirsten Thiesteds ’Stemmer fra Grønland’, om breve skrevet mellem Grønland og Danmark, hvor man får indblik i de tanker og følelser, der rørte sig i datidens hovedpersoner, grønlændere såvel som danskere, i begyndelsen af 1900-tallet og op til 2. Verdenskrig. Virkelig fint dokument om dengang, meget livagtigt, som at være der selv.