Podcasts om vestjyske fortællinger i 2023

02.01.23
Holstebro Biblioteker skal sammen med en række kulturinstitutioner i Holstebro og Struer Kommune lave en serie podcasts om mennesker og historier fra det Vestjyske.

Holstebro Biblioteker har fra netværket ’Kultursamarbejdet i Midt- og Vestjylland’ modtaget en bevilling på lidt over 100.000 kr. til en podcastserie med arbejdstitlen ’Vestjyske fortællinger’. Udviklingen af podcastserien sker i tæt samarbejde med Struer Bibliotek, Struer Museum, Holstebro Musikskole og Lokalhistorisk Arkiv Holstebro.

Kulturformidler på Holstebro Bibliotek, Kathrine Sørensen Bech, fortæller om indholdet til podcastserien:

”Hver kulturinstitution dykker ned i specifikke lokale historier og gode fortællinger og formidler dem via podcasts. Vi skaber med andre ord en aktiv formidling med lyd, musik, ord og stemmer”.

Podcasts om livet og fællesskabet i det vestjyske

Indholdet i de vestjyske fortællinger bliver skævt, tankevækkende og autentisk. Holstebro Bibliotek laver podcast om hjemstavnen, hvordan dens fællesskaber har sat aftryk i og formet mennesker, som er vokset op i Holstebro og omegn. Holstebro Musikskole har fokus på tidligere MGK-elever og deres fælles veje i det musikalske univers. Lokalhistorisk Arkiv Holstebro dykker ned i fællesskabet betydning og hvordan det skildres i lokalhistorien, i dagbøger, breve og erindringer. På Struer Museum undersøger man livet i Struers gader, hvor byens borgere bidrager med fortællinger fra gaden og dens historie. Hos Struer Bibliotek handler det om at formidler læseoplevelser og gode historier fra bibliotekets læsekredse fordi fællesskabet omkring litteratur kan noget helt særligt.

Kompetenceløft giver bedre kultur til borgerne

Trine Petersen, biblioteksleder på Holstebro Biblioteker glæder sig over potentialet i podcastserien: ”Med dette projekt på tværs af institutioner og kommunegrænser får vi en masse erfaringer sammen. Det er alt sammen med til at opkvalificere vores kompetencer inden for moderne formidlingsformer. Vores nysgerrighed på nye teknologier skaber udvikling for kulturinstitutionerne, som forhåbentlig ender i interessant og velproduceret kulturindhold til borgerne”.

Podcastserien produceres i løbet af 2023 og alle podcasts bliver tilgængelige på de lokale kulturinstitutioners hjemmesider.