Vinderen fundet til Børnevalget 2022

03.11.22
Siden den 11. oktober har mange af landets børn stemt ved Børnevalget 2022 på deres lokale børnebibliotek – og nu er vinderen endelig fundet.

Børnene i Holstebro Kommune har naturligvis været med til at finde en vinder. De kunne vælge at stemme mellem 10 forskellige figurer fra kendte og populære børnebøger, og stemmeoptællingen viser, at den mest populære kandidat i Holstebro Kommune blev Star Girl med sloganet ”Ja til at følge sine drømme”. Over 273 børn deltog i valget på Holstebro Bibliotek, dog 55 ugyldige stemmer. Alt i alt det kan vi godt være stolte af - godt gået børn.
Figuren Star Girl stammer fra bogserien af samme navn, der handler om venskab, musik og store drømme. Bøgerne er skrevet af Nicole Boyle Rødtnes.

Flot valgdeltagelse i hele landet

Børnevalget blev i år afholdt for femte gang. Som i tidligere år er Børnevalget arrangeret af Ballerup Bibliotekerne og Danmarks Biblioteksforening i samarbejde med landets øvrige biblioteker med henblik på at styrke børnenes forståelse for og lyst til at deltage i demokratiet.
Over 16.000 børn deltog på landsplan til Børnevalget 2022.  Her gik de fleste af børnenes stemmer til figuren Eddie, som vandt snævert foran Star Girl, mens tredjepladsen gik til Nomerne.
Bogserierne om Nomerne, Star Girl og Eddie findes på hylderne på alle landets biblioteker og som E-bøger og lydbøger på bibliotekernes digitale tjeneste eReolenGo.

Få mere information om Børnevalget 2022 her.