BREAKING: ”Læsetvang er lort!”

29.02.24
Børn ved, at det er vigtigt at læse, men tvang hjælper ikke på deres læselyst. Og det er vi nødt til at tale om og tage alvorligt.

I hele marts måned kan du møde bibliotekernes børnerettede kampagne BREAKING: ”Læsetvang er lort!” på biblioteket.

Kampagnens formål er at tage børnenes stemmer omkring den pressede læsekultur seriøst og lade børnenes perspektiver blive en del af samtalen.

Vi har spurgt over 130 børn mellem 10 og 13 år, hvad der har indflydelse på deres lyst til at læse. Børnene peger især på, at tvang fra deres voksne påvirker læseglæden negativt. Det kan for eksempel være 20 minutters daglig læsning og krav til, hvad der er ”rigtig læsning”.

Vi ved godt, at det er svært at ændre læsekulturen, men nu vil vi sammen starte samtalen og være nysgerrige på børnenes perspektiver.

"BREAKING: Læsetvang er lort!" foregår på børnebiblioteket, og lige nu er hylderne tomme, fordi der skal være plads til BØRNENES brandvarme anbefalinger. Det er altså kun de 9 til 14-årige, der må sætte brandvarme klistermærker på bøgerne og sætte de bøger, de gerne vil anbefale andre børn at læse frem på hylderne.

Grin sammen med dit barn!

Det kan være svært at starte en samtale med dit barn om læsning. Som en del af kampagnen er der lavet fem videoer med karakteren Adrian, som demonstrerer mod læsetvang og dårlige bøger. Videoerne kan være et fælles humoristisk afsæt til at tale om læsning hjemme hos jer. Se dem lige her sammen med dit barn.

Genkender I nogle af Adrians oplevelser med gode og mindre gode læsesituationer med sin mor? Og hvad synes dit barn gør læsesituationen ”brandvarm”?

Har du brug for mere inspiration til at starte samtalen med dit barn, kan du tage udgangspunkt i følgende spørgsmål:
•    Er der bøger fra videoerne, som du kender?
•    Er du enig i demonstranten Adrians anbefalinger og holdninger?
•    Har du selv prøvet at få en dårlig anbefaling eller blevet tvunget til at læse?

Lyt til børnene

Her er tre gode råd til at skabe positive læsestunder, leveret fra børnene selv:

•    Råd 1: Hjælp os med at finde vores yndlingsbøger – ikke jeres
Børnene siger, at de selv vil bestemme, hvad de læser – og hvordan. Børn skal lære at læse, men det er lige så vigtigt, at de bliver glade for at læse. Tegneserier, lydbøger og faktabøger er også læsning.

•    Råd 2: Husk hyggen!
Når børn siger, at snacks hjælper på læselysten, handler det om, hvad snacks gør ved læsesituationen – det forbinder læsningen med fritid og hygge frem for tvang. Snak med dit barn om, hvad der skaber hygge for jer.

•    Råd 3: Men I læser jo ikke selv?
Børnene siger, at de ikke kan forstå, hvorfor de skal læse, når mor og far aldrig selv læser. Ser dine børn dig læse? Læser du og dit barn samtidig? Gør det – læs sammen, fortæl dem, hvad du læser, og snak om det over aftensmaden.

Brug biblioteket

Nogle gange skal der bare noget andet til. Tag dit barn med på biblioteket og lad os klare opgaven. Her kan dit barn gå på opdagelse i de bøger, som andre børn har givet brandvarme anbefalinger og få inspiration af personalet.

Vi ses!

BREAKING: "Læsetvang er l*rt!"