For alle

Udstilling med Axel Eriksen - Byens tegner

02.04.24
Fernisering på Holstebro Bibliotek

Holstebro Bibliotek afholder igennem tre uger (d. 2. - 21. april) en udstilling med bysbarnet Axel Eriksens (f. 1931) velkendte keramikkunst. Axel Eriksen var igennem mange år en glad og meget afholdt formningslærer på Sønderlandsskolen, og sideløbende havde han en stor produktion af kunst og kunsthåndværk, hvor han blandt andet udviklede en særlig og meget genkendelig streg til dekoration af keramik.

De fleste Holstebroere kender eller er stødt på hans værker rundt omkring i byen, for der var en overgang særligt i 1980'erne og 1990'erne, hvor man mødte det allevegne. Om det så var "Årets Tvisborger", "Vinderen af Storåløbet" eller "Holstebro Dagblad 100 år" så kunne Axel skabe et fad, en skål eller en kop til lejligheden, ligesom mange konfirmander, lærlinge og bryllupspar også er blevet hyldet på den måde.

I april 2024 kan du komme ned på biblioteket og se en masse eksempler på Axel Eriksens kunst ca. 1960 - 2010. Både det, der er skabt til specifikke begivenheder i og omkring Holstebro, men også mange mere specielle værker, der giver et godt indblik, hvordan Axel hele sit liv har været dybt optaget af at eksperimentere, formidle og udvikle sin kunst.