Holstebro Bibliotek skal fremme trivslen i nyt projekt

20.12.23
Holstebro Bibliotek retter fokus mod trivsel i et fælles udviklingsprojekt, der støttes af midler fra Slots- og Kulturstyrelsens Udviklingspulje.

I tæt samarbejde med Randers Biblioteker, Aarhus Universitet og det Nationale Videncenter for Positiv Psykologi samt bibliotekerne i Viborg deltager Holstebro Biblioteker i et fælles udviklingsprojekt, der undersøger, hvordan bibliotekerne spiller en trivselsfremmende rolle i menneskers liv.

Kan biblioteket fremme trivsel?

Udviklingsprojektet, kendt som "Biblioteker fremmer trivsel," fokuserer på at øge vores viden om bibliotekernes rolle i at skabe trivsel. Målet strækker sig ud over blot at forbedre bibliotekernes tilbud; det sigter også mod at opnå en bredere forståelse af bibliotekets vigtige betydning i samfundet som helhed.

På Holstebro Biblioteker er der mere end 200 arrangementer om året, der spænder fra hyggelige brætspilsaftener, IT-caféer og kreative strikkecaféer til forfatterbesøg, børneteater og folkeoplysende foredrag om aktuelle og historiske emner. Det er deltagernes oplevelser af arrangementerne, biblioteket nu skal have en dialog med borgerne om.

’Vi får nu muligheden for at undersøge præcis hvad det er, der giver trivsel hos borgerne. Vi har høje forventninger til, at vi bliver dygtigere til at give kommunens borgere bedre oplevelser, tilbud og aktiviteter’, fortæller Sarah Schimmell Holm, teamleder på Holstebro Bibliotek.

Biblioteket vil i dialog med borgerne om, hvordan arrangementerne bedst kan imødekomme ønsker og behov. Målet er at styrke forbindelsen mellem biblioteket og lokalsamfundet, og sikre at kommende arrangementer fortsat matcher bibliotekets mangfoldighed og skaber trivsel.

Samarbejde på tværs af regionerne

Det er Randers Biblioteker, som leder projektet og i samarbejde med Holstebro Biblioteker deltager Aarhus Universitet, det Nationale Videncenter for Positiv Psykologi og Viborg Bibliotekerne. Samarbejdet med bibliotekskolleger på tværs af regionerne er en stor styrke og kan danne grundlag for fremtidigt samarbejde.

Det er Kulturministeren, der udpeger de strategiske pejlemærker og indsatsområder for puljen. "Biblioteker fremmer trivsel" skal udvikle biblioteket som drivkraft i stærke og bæredygtige lokalsamfund og dermed solidere biblioteket som kerneinstitution i demokratiet. 33 projekter på folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre over hele landet har tilsammen fået tildelt 14,2 millioner kroner fra puljen.
"Biblioteker fremmer trivsel" løber over en 2-årig periode, og der er afsat 652.000 kr. til formålet.