Kulturglimt 2024 Holstebro Bibliotek

Kulturen glimter over Holstebro!

01.02.24
Tag del i jubilæumsfesten på Holstebro Bibliotek med ”den blå dame” og Nordisk Teaterlaboratorium.

Fredag den 2. februar inviterer vi til 'Kulturglimt' på Holstebro Bibliotek, hvor byens kulturinstitutioner forener deres kunstneriske kræfter for at præsentere det lokale kulturliv i al sin pragt. Det er også dagen, hvor vi indleder fejringen af Holstebros byjubilæum, og her har blandt andre Nordisk Teaterlaboratorium en central rolle i de mange begivenheder, som kommer til at opstå til ”Kulturglimt”.

Til ”Kulturglimt” forvandles bibliotekets lange gang mellem reolerne til et poetisk univers omkring en blå scene i midten. Iscenesættelsen er udtænkt af Nordisk Teaterlaboratorium i tæt samarbejde med alle de 16 deltagende kulturinstitutioner, der i løbet af aftenen vil lyse op på forskellig vis.

Indledningen til festlighederne starter ikke blandt bøgerne, men allerede kl. 17.00, når Holstebro Jubilæums Lysparade bliver tændt ved Storå. Herefter bevæger paraden sig anført af den blå dame mod den blå scene på biblioteket.

Trine Petersen fra Holstebro Bibliotek udtaler: ”Samarbejdet med Søs Banke fra Nordisk Teaterlaboratorium om iscenesættelsen har skabt en episk fortælling om 'Den blå dame', der inviterer publikum ind i et poetisk og bevægende univers.”

Historien om den ”blå Dame”

"I 750 år har hun ventet på denne særlige dag, hvor hun er klar til at rejse sig af åen.

Og hvem er hun, spørger I måske?

Ja, det er hende, der altid har passet på byen.

Hun, der løber i åen og får vandet til at gå over sine bredder.

Hende, som drager og riddere kæmpede om.

Dengang, der var rigtige riddere og drager, der kunne spy ild.

Dengang, man kæmpede for det, man havde kært, og turde våge sit liv.

Hun er vandet under broen, som løber i åen og får os til at drømme om fremtiden."

Teaterleder fra Nordisk Teaterlaboratorium, Per Kap Bech Jensen, udtaler: ”'Kulturglimt' viser, hvor meget Holstebro kan, når vi går sammen og lader vores kræfter mødes i en fælles anstrengelse. Det er det, som Holstebro kan, og det er så værdifuldt. I alt deltager 18 kulturinstitutioner foruden Biblioteket i skabelsen af 'Kulturglimt'. Det er en folkefest, som giver en enestående mulighed for at opleve stilarter på kryds og tværs. Her er alt fra performance, musik, samtaler, fællessang, poesi til kreativitet, fest og farver. Vær med til 'Kulturglimt' og oplev Holstebro Kommunes kulturinstitutioner den 2. februar kl. 19.00-22.00.

Det er gratis at opleve 'Kulturglimt', som i år er en del af åbningen af Holstebro Byjubilæum: ”Holstebro lyser op”.

LÆS PROGRAMMET FOR KULTURGLIMT HER