"MARENS SMÅ VENNER” - Danmarks Indsamling 2024

16.01.24
Holstebro Bibliotek støtter Danmarks Indsamling 2024 i fællesskab med Balletskolen Holstebro, deres kunstlærer, kunstelever og Creativ Company .

Biblioteket deltager i et helt særligt og kreativt samarbejde, hvor Creativ Company bidrager med støtte til projektet "MARENS SMÅ VENNER" ved at levere materialer til over 800 skolebørn, som skal skabe figurer inspireret af Maren – Giacomettis skulptur "Kvinde på kærre".

Ideen om at skabe figurerne "MARENS SMÅ VENNERr" stammer fra Balletskolen Holstebro, hvor kunstlinjens billedkunstlærer, Kathryn Birkholm, og balletskoleder, Mette Dalgaard, såede de første frø til ideen om at arbejde med Holstebros ikoniske skulptur "Kvinde på kærre", der pryder pladsen foran Det Gamle Rådhus i Holstebro.

Et fælles kreativt projekt til fordel for Danmarks Indsamling

Ideen med "MARENS SMÅ VENNER" var så overbevisende, at Creativ Company besluttede at støtte projektet ved at levere materialer. Holstebro Kommune indgik samtidig i et samarbejde med Balletskolen for at udbrede den kreative proces til alle interesserede skoler i kommunen. Cirka 800 børn fra 13 skoler i kommunen vil de næste to uger arbejde med modellervoks eller det såkaldte "Silk clay" for at skabe deres helt egen version af en lille ven til Maren.

Det er planlagt, at elevernes kunstværker vil blive udstillet på Holstebro Bibliotek i slutningen af januar, og senere vil de blive sat på auktion, hvor indtægterne går til Danmarks Indsamling 2024.